Quantcast
«Αναγκαστική» ακινησία σε όσα οχήματα δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση - enikonomia.gr
share

«Αναγκαστική» ακινησία σε όσα οχήματα δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση

δημοσιεύτηκε:

Η ηλεκτρονική διασύνδεση μεταξύ των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών έφερε στην επιφάνεια εκατοντάδες περιπτώσεις καταναλωτών οι οποίοι είχαν πουλήσει τα αυτοκίνητά τους αλλά ο νέος κάτοχος δεν είχε ολοκληρώσει ποτέ τη διαδικασία μεταβίβασης.

Αποτέλεσμα της παραπάνω ενέργειας ήταν ο αρχικός ιδιοκτήτης του οχήματος να παραμένει ο νόμιμος κάτοχος ενώ εκείνος που το αγόρασε δεν εμφανίζεται πουθενά…

Οποιος έχει πουλήσει κάποιο αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα και ανακάλυψε πως ο νέος ιδιοκτήτης δεν ολοκλήρωσε ποτέ την μεταβίβαση θα πρέπει να μεταβεί στο Αστυνομικό Τμήμα Τροχαίας της περιοχής του ώστε να δηλώσει το περιστατικό και μετά να μεταβεί στη Διεύθυνση Μεταφορών ώστε να δηλωθεί «αναγκαστική» ακινησία.

Με αυτό τον τρόπο ο πρώτος κάτοχος του οχήματος δεν φέρει ευθύνη ενώ ο νέος ιδιοκτήτης που δεν έχει ολοκληρώσει την μεταβίβαση δεν θα μπορεί να κυκλοφορεί το όχημα καθώς κινδυνεύει με σύλληψη…

Ολα τα παραπάνω επισήμανε ο Συνήγορος του Πολίτη προς τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών μετά από διαμαρτυρίες που δέχθηκε από πολίτες που κλήθηκαν να καταβάλουν τέλη κυκλοφορίας για οχήματα που δεν βρίσκονται πλέον υπό την κατοχή τους.

Όπως επισημαίνεται από την Αρχή, το πρόβλημα δημιουργήθηκε καθώς πολίτες είτε πούλησαν τα ΙΧ οχήματά τους χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η νόμιμη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητάς τους (και η άδεια κυκλοφορίας παραμένει στο όνομά τους), είτε αυτά καταστράφηκαν χωρίς να γίνει διαγραφή τους από τα μητρώα του υπουργείου Μεταφορών και ως εκ τούτου εξακολουθούσαν να εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες των οχημάτων.

Από τη διερεύνηση των αναφορών διαπιστώθηκε ότι τα οχήματα, τα οποία μετά από αγοραπωλησία ο νέος κάτοχος – αγοραστής δεν εξέδωσε άδεια κυκλοφορίας στο όνομά του (όπως είχε υποχρέωση βάσει του ΚΟΚ), δεν έχουν καταγραφεί σε κάποιο αρχείο.

Έτσι, δεν ήταν δυνατός ο εντοπισμός των νέων κατόχων, που παρέβησαν τον νόμο. Έπειτα από αλληλογραφία του Συνηγόρου με το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, προβλέφθηκε διαδικασία καταχώρησης των οχημάτων αυτών στην Εθνική Βάση Δεδομένων της Αστυνομίας ύστερα από καταγγελία των πωλητών τους περί μη ολοκλήρωσης της μεταβίβασης οχήματος.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι για πολλές από τις παραπάνω περιπτώσεις, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν προβλέπει διαδικασία απαλλαγής των πολιτών από τα φορολογικά βάρη και τις λοιπές υποχρεώσεις για τα οχήματα που κατείχαν.

Ο Συνήγορος σε πόρισμά του προς τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, διατυπώνει σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που διαπιστώνονται από παραλείψεις πολιτών αλλά και δημοσίων υπηρεσιών στις διαδικασίες διαγραφής και μεταβίβασης των οχημάτων.

Ειδικότερα, η ανεξάρτητη Αρχή σημειώνει ότι αναφορικά με τα οχήματα που έχουν καταστραφεί στο παρελθόν χωρίς να διαγραφούν από τα σχετικά μητρώα, προτείνεται να συσταθεί Ειδική Επιτροπή που θα έχει την αρμοδιότητα έγκρισης της οριστικής διαγραφής των οχημάτων ώστε να ακολουθήσει απαλλαγή του ιδιοκτήτη από το βάρος του αυτοκινήτου.

Αναφορικά με τα οχήματα που άλλαξαν κάτοχο κατόπιν αγοραπωλησίας, χωρίς να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης, προτείνεται να γίνεται αποδεκτή από τις οικονομικές υπηρεσίες η δήλωση αναγκαστικής ακινησίας, όταν έχει προηγηθεί σχετική καταγγελία στις αστυνομικές Αρχές, καθώς και να καταχωρούνται τα οχήματα αυτά σε ειδικό μητρώο στο υπουργείο Μεταφορών.

Τέλος, όπως αναφέρει η Αρχή, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη αποδέχθηκε και υλοποίησε τις προτάσεις του Συνηγόρου, ενώ αναμένονται οι ενέργειες των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών.

Γιώργος Κ. Ανδρής

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.