Quantcast
Χρόνος και χρήμα χάνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - enikonomia.gr
share

Χρόνος και χρήμα χάνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

δημοσιεύτηκε:

Με το ένα τρίτο των πλοηγών που είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του και τον ομαλό κατάπλου και απόπλου των πλοίων, λειτουργεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα το κόστος, σε χρόνο και χρήμα, για τους πελάτες του, να είναι υψηλό και η φήμη του λιμένος να πλήττεται διεθνώς.

Τα παραπάνω προκύπτουν από δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, των προέδρων του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας τους (ΟΠΝΕ), Βασίλη Καμπάκη και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), Κωνσταντίνου Μέλλιου.

Με βάση το υφιστάμενο οργανόγραμμα, οι οργανικές θέσεις πλοηγών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι έξι (σσ οι πλοηγοί είναι οι άνθρωποι που «μανουβράρουν» τα μεγάλα καράβια, ώστε αυτά να δέσουν με ασφάλεια στο λιμάνι). Ωστόσο, η Πλοηγική Υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη και μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετείτο από μόλις τρεις. Προ ημερών δε, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε δύο, καθώς ο ένας αποσπάστηκε στο λιμάνι της Καβάλας (όπου τα τελευταία δύο χρόνια δεν υπήρχε πλοηγός, σύμφωνα με τον κ. Καμπάκη).

«Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2016, είχαμε 1.413 κινήσεις πλοίων (κατάπλου) στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δηλαδή περίπου τέσσερις ημερησίως. Αν σκεφτείτε ότι ένα μεγάλο πλοίο, όπως ένα δεξαμενόπλοιο, χρειάζεται, κατά μέσο όρο, τουλάχιστον τρεις ώρες για να δέσει σε ένα λιμάνι, καθώς για λόγους ασφαλείας δένεται μέσα στη θάλασσα και από παντού, γίνεται εμφανές ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι, παρ’ ότι καλύπτουν το 24ωρο, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση. Γιατί, τι θα γίνει με τα υπόλοιπα πλοία; Τι θα γίνει με τον απόπλου των πλοίων, που σημαίνει άλλες 1.413 κινήσεις; Πολύ απλά, αυτοί οι δύο πλοηγοί δεν μπορούν, όχι μόνο άδεια ή ρεπό να πάρουν, αλλά ούτε ν’ αρρωστήσουν» σημειώνει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καμπάκης.

Προσθέτει ότι το κόστος σε χρήμα είναι υψηλό για τους πελάτες του λιμανιού, παρότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς, γιατί εξαρτάται από το μέγεθος του πλοίου και τις ποινές των ναυλοσυμφώνων (σσ για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο μπορεί να φτάσει τα 30.000- 80.000 ευρώ ημερησίως).

Ωστόσο, μεγαλύτερη είναι η ζημία που υφίσταται η φήμη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. «Όταν ένα πλοίο Αμερικανού πελάτη καθυστερήσει επί ώρες να δέσει, τι θα του πεις; Καθυστερώ να σε εξυπηρετήσω επειδή δεν έχω πλοηγό;» προσθέτει ο κ. Καμπάκης, διευκρινίζοντας ότι το θέμα δεν ανέκυψε τώρα, αλλά είναι διαχρονικό. «Ήδη από το 2013 στέλνουμε επιστολές στα αρμόδια υπουργεία και δεν έχει γίνει κάτι. Τελευταία μάθαμε ότι έγιναν τρεις προσλήψεις πλοηγών και ότι ο ένας θα έρθει στη Θεσσαλονίκη. Μακάρι να το δούμε να συμβαίνει στην πράξη» υπογραμμίζει και προσθέτει ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλα περιφερειακά λιμάνια, όπως η Καβάλα ή η Πάτρα.

Αυτοχρηματοδοτούμενη υπηρεσία

«Τραγική» χαρακτηρίζει την κατάσταση με τους πλοηγούς ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος, επισημαίνοντας ότι η υπηρεσία θα έπρεπε να είναι πλήρως επανδρωμένη, δεδομένου ιδίως ότι είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και δεν επιβαρύνει τα δημόσια ταμεία (σσ οι πλοηγοί πληρώνονται από τα ίδια τα πλοία, από ειδικό λογαριασμό, ο οποίος σχηματίζεται από τα έσοδα των πλοηγικών δικαιωμάτων, που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες).

«Θα έπρεπε να δουλεύουν και οι έξι, αλλά να που το λιμάνι έμεινε με μόνο δύο μέσα στις γιορτές» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μέλλιος, επισημαίνοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στη διάρκεια του καλοκαιριού οι πλοηγοί των εμπορικών λιμένων αποσπώνται σε τουριστικά λιμάνια για να εξυπηρετήσουν την κίνηση κρουαζιερόπλοιων και άλλων τουριστικών σκαφών. «Πέρυσι το καλοκαίρι, πχ, αποσπάστηκε ένας πλοηγός από τη Θεσσαλονίκη, για να πάει στη Μύκονο» διευκρινίζει.

«Προφανώς για τη φήμη του λιμανιού αυτό είναι κακό. Και δυστυχώς δεν μπορεί να κάνει κάποιος κάτι, εκτός από το υπουργείο, δεδομένου ιδίως ότι πρόκειται για μια αυτοτελή διεύθυνση του υπουργείου, ένα ανεξάρτητο “βασίλειο”. Πρέπει κάποιος ν’ ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα, να καθίσει και να πει: τα εμπορικά λιμάνια χρειάζονται τόσους πλοηγούς καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου για να λειτουργούν σωστά και τα τουριστικά τόσους, κατά τους θερινούς μήνες» επισημαίνει ο κ. Μέλλιος και προσθέτει ότι η δυσλειτουργία αυτή αποτελεί ζήτημα κακής οργάνωσης.


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.