Αύξηση άνω του 100% καταγράφεται στις τιμές πώλησης και ενοικίασης θέσεων στάθμευσης (πάρκινγκ) σε ορισμένες περιοχές στο κέντρο της Αθήνας τα τελευταία 5 χρόνια, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του Πανελλήνιου Δικτύου Κτηματομεσιτών Real Estate τα οποία επεξεργάστηκε ο πρόεδρός του, Θεμιστοκλής Μπάκας, βάσει αγγελιών που δημοσιεύονται σε δημοφιλείς ηλεκτρονικές πλατφόρμες
Παρότι οι τιμές που αναγράφονται στις αγγελίες αποτελούν ζητούμενα ποσά και συνήθως υπόκεινται σε διαπραγμάτευση, η συνολική εικόνα αποτυπώνει ξεκάθαρα μια αγορά που έχει ξεφύγει, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Το 2020 η μέση ζητούμενη τιμή για μια θέση στάθμευσης στον Νέο Κόσμο ήταν περίπου 13.000 ευρώ. Το 2025 έχει φτάσει στα 24.500 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 88%. Στην Κυψέλη, μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, η τιμή για 10 τ.μ. χώρου στάθμευσης διπλασιάστηκε, από 10.000 ευρώ το 2020 σε 20.000 ευρώ σήμερα. Στον Λυκαβηττό οι τιμές ξεπερνούν ακόμη και τις 90.000 ευρώ για μία θέση, ενώ στους Αμπελοκήπους η μέση ζητούμενη τιμή ανέρχεται στα 25.000 ευρώ. Ακόμη και στα Πετράλωνα οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 41%, ενώ δεν είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες που μετατρέπουν ισόγεια καταστήματα σε πάρκινγκ, εκμεταλλευόμενοι τη ζήτηση και τη δυνατότητα αλλαγής χρήσης για την έκδοση Golden Visa.
Οι τιμές ενοικίασης
Εξίσου υψηλές είναι και οι τιμές ενοικίασης. Στην Κυψέλη το μηνιαίο ενοίκιο για μια στενή θέση στάθμευσης 7–8 τ.μ. φτάνει τα 120 ευρώ, ενώ στο Παγκράτι μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 250 ευρώ. Στην περιοχή του Γκύζη τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατά 60%, ενώ στα Σεπόλια μια θέση μπορεί να κοστίζει πλέον έως 150 ευρώ. «Μιλάμε για μια αγορά που λειτουργεί πλέον με όρους σπανιότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μπάκας. «Σε πολλές γειτονιές του κέντρου, οι θέσεις στάθμευσης πωλούνται ή ενοικιάζονται πιο ακριβά από μικρά ισόγεια καταστήματα».
Η αξία ανά τετραγωνικό μέτρο σε ορισμένες περιοχές θυμίζει τιμές κατοικιών. Στη Γλυφάδα, για παράδειγμα, η τιμή ανά τ.μ. το 2020 ήταν 4.166 ευρώ, ενώ στην Κηφισιά περίπου 1.500 ευρώ. Στον Πειραιά οι μέσες τιμές για μια θέση 10 τ.μ. αγγίζουν τα 2.300 ευρώ ανά τετραγωνικό. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα, οι νέες εμπορικές χρήσεις ισογείων και τα έργα του μετρό —ιδίως της Γραμμής 4— έχουν επιβαρύνει την κατάσταση. Περιοχές όπως το Κολωνάκι, όπου η στάθμευση είναι ήδη δυσεύρετη, αντιμετωπίζουν επιπλέον προβλήματα λόγω των έργων. Οι τιμές στα ιδιωτικά πάρκινγκ της περιοχής κυμαίνονται από 10 έως 14 ευρώ για την πρώτη ώρα, ενώ δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις καταγγελιών για χρεώσεις 30 ή και 40 ευρώ για ολιγόωρη στάθμευση.
Αντίθετα, στον Πειραιά οι τιμές παραμένουν πιο «λογικές» — από 3 έως 6 ευρώ για την πρώτη ώρα και 1–2 ευρώ για κάθε επιπλέον ώρα. Στο Παγκράτι το εικοσιτετράωρο κυμαίνεται γύρω στα 10–15 ευρώ, ενώ στην Κυψέλη φτάνει τα 12 ευρώ. Το πάρκινγκ έχει μετατραπεί σε καθημερινό πονοκέφαλο για τους κατοίκους των πυκνοκατοικημένων περιοχών της πρωτεύουσας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ένας οδηγός που διαμένει στην Κυψέλη, «σε κάποιες πολυκατοικίες πληρώνεις 120 ευρώ για να χωρέσεις το αυτοκίνητό σου σε χώρο επτά τετραγωνικών και να χρειάζεσαι πέντε μανούβρες για να μπεις και να βγεις».
Μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα της νέας γραμμής του μετρό, που υπολογίζεται να τελειώσουν το 2032, η εύρεση θέσης στάθμευσης στο κέντρο θα παραμείνει ένα από τα πιο δύσκολα – και ακριβά – στοιχήματα της καθημερινότητας.