Quantcast
Σκέρτσος: Οι «μύθοι» και η αλήθεια για τις τιμές και τη φορολογία των καυσίμων - enikonomia.gr
share

Σκέρτσος: Οι «μύθοι» και η αλήθεια για τις τιμές και τη φορολογία των καυσίμων

δημοσιεύτηκε:

Ανάρτηση σχετικά με τις τιμές και τη φορολογία στα καύσιμα έκανε ο Άκης Σκέρτσος. Ο υπουργός Επικρατείας αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα μέτρα που ζητεί η Αντιπολίτευση και ΜΜΕ, όπως η μείωση του ΦΠΑ και του ΕΦΚ βασίζονται σε δύο διαδεδομένους «μύθους».

Αυτοί, όπως αναφέρει είναι: α) ότι υπάρχουν δήθεν αυξημένα δημόσια έσοδα λόγω των αυξήσεων στις διεθνείς και εγχώριες τιμές και β) ότι αν μειωθούν οι φόροι θα αυξηθούν η κατανάλωση και κατά συνέπεια τα δημόσια έσοδα, άρα θα καλυφθεί και η αρχική τρύπα στο κρατικό ταμείο.

Στη συνέχεια ο Άκης Σκέρτσος αναλύει γιατί αυτές οι παραδοχές είναι λάθος και «συνιστούν κοινή κοροϊδία των πολιτών», όπως λέει.

Ολόκληρη η ανάρτηση του Άκη Σκέρτσου

Ολόκληρη η ανάρτηση του υπουργού Επικρατείας αναφέρει τα εξής:

«Περί τιμών και φορολογίας καυσίμων

Δεν χωράει καμία αμφιβολία ότι η ενεργειακή κρίση έχει οδηγήσει στα ύψη τις τιμές καυσίμων κίνησης, τα οποία μαζί με την υψηλή ειδική φορολογία και τον ΦΠΑ επιβαρύνουν σημαντικά τον προϋπολογισμό νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Αναζητούμε διαρκώς λύσεις για να αντιμετωπίσουμε και αυτό το πρόβλημα, με αυξημένους ελέγχους και πρόστιμα, πλαφόν στα περιθώρια κέρδους του κλάδου Πετρελαιοειδών και στοχευμένες επιδοτήσεις σε όσους πολίτες έχουν εισόδημα έως 30.000 ευρώ όπως το fuel pass που απορροφούν μέρος των αυξήσεων.

Η αντιπολίτευση ωστόσο και μέρος των ΜΜΕ ζητάει πιο δραστικά μέτρα όπως μείωση του ΦΠΑ και του ΕΦΚ ώστε οι τιμές να επανέλθουν στα προ κρίσης επίπεδα, πατώντας πάνω σε δυο διαδεδομένους «μύθους»:

α/ ότι υπάρχουν δήθεν αυξημένα δημόσια έσοδα λόγω των αυξήσεων στις διεθνείς και εγχώριες τιμές

και

β/ ότι αν μειωθούν οι φόροι θα αυξηθούν η κατανάλωση και κατά συνέπεια τα δημόσια έσοδα, άρα θα καλυφθεί και η αρχική τρύπα στο κρατικό ταμείο.

καύσιμα -επιδότηση

Και οι δυο παραπάνω παραδοχές είναι λάθος και συνιστούν κοινή κοροϊδία των πολιτών για τους παρακάτω λόγους:

Από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης η τιμή στην αντλία έχει αυξηθεί περίπου κατά 50 λεπτά του ευρώ μεσοσταθμικά. Για να καλύψουμε πλήρως ως κράτος αυτή την αύξηση και οι τιμές να επανέλθουν εκεί που ήταν πριν την ενεργειακή κρίση απαιτείται μια μείωση του ΦΠΑ και του ΕΦΚ καυσίμων που κοστίζει περίπου 3,7 δις ευρώ. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι αν δίναμε αυτά τα χρήματα θα τα παίρναμε πίσω από τα αυξημένα έσοδα και την αύξηση της κατανάλωσης. Όμως βλέποντας τα ιστορικά στοιχεία παρατηρούμε ότι η κατανάλωση καυσίμων είναι σχεδόν πλήρως ανελαστική ανεξαρτήτως τιμών.

Συγκεκριμένα κατά τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, η κατανάλωση στην αμόλυβδη έχει μειωθεί μόλις κατά 8% (όταν η τιμή έχει αυξηθεί κατα 26%) ενώ στο ντίζελ δεν έχει μειωθεί καθόλου. Άρα από τα 3,7 δισ. ευρώ θα ανακτούσαμε στην καλύτερη περίπτωση ένα 8%, μόλις 300 εκ ευρώ και θα έμενε μια τρύπα 3,4 δισ. στο έλλειμμα και το χρέος.

Σήμερα δεν υπάρχουν πλεονάζοντα δημόσια έσοδα από ΦΠΑ και ΕΦΚ καυσίμων όπως συνηθίζει να λέει η αντιπολίτευση. Ο λόγος είναι ότι ο ΕΦΚ υπολογίζεται επί των ποσοτήτων καυσίμων (ανά λίτρο) και όχι επί των τιμών. Άρα για την ακρίβεια το δίμηνο Μάρτιος-Απρίλιος τα έσοδα από ΕΦΚ μειώθηκαν κατά 48 εκ ευρώ λόγω της ελαφρά μειωμένης κατανάλωσης και τα έσοδα από ΦΠΑ αυξήθηκαν κατά 67 εκ ευρώ. Συνεπώς τα αυξημένα δημόσια έσοδα είναι μόλις 19 εκ ευρώ. Το κρατικό ταμείο όμως παραμένει ελλειμματικό διότι ταυτόχρονα δώσαμε επιδότηση 100 εκ ευρώ με το fuel pass στο 85% των φορολογουμένων με εισοδήματα έως 30.000 ευρώ.

επιδότηση-καύσιμα

Όταν η αντιπολίτευση συνεπώς προτείνει μείωση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ στα καύσιμα, αν θέλει να θεωρείται υπεύθυνη θα πρέπει να μας λέει και ποιους φόρους θα αυξήσει ή πόσο πρόσθετο εξωτερικό δανεισμό θα αναλάβει προκειμένου να καλύψει το μεγάλο κενό -ύψους σχεδόν 2 μονάδων στο έλλειμμα της χώρας- που θα προκύψει στα δημόσια έσοδα.

Συμπέρασμα: ακόμη και αν είχαμε τα 3,7 δισ. ευρώ -που δεν τα έχουμε- μια κάλυψη των αυξήσεων στις τιμές καυσίμων θα δημιουργούσε τρύπα τουλάχιστον 3,4 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό που θα έπρεπε να καλυφθεί με νέους φόρους.

Επιπλέον θα ήταν άδικο κοινωνικά διότι θα επιδοτούσαμε και τους πλουσιότερους αλλά και τους τουρίστες. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει με τη φιλοαναπτυξιακή πολιτική που ακολουθεί να αυξάνει το ΑΕΠ της χώρας και μέσω αυτού να επιστρέφει το μέρισμα ανάπτυξης στην κοινωνία με στοχευμένες ενισχύσεις όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 50 ευρώ το μήνα, η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35% ετησίως, η μείωση τουλάχιστον 28 φόρων και εισφορών που ενισχύουν το εισόδημα μισθωτών και συνταξιούχων.

Περνάμε μια πολύ δύσκολη περίοδο που ασκεί σοβαρές πιέσεις στα οικονομικά των περισσότερων νοικοκυριών. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Αύγουστο του 2022 «αποφοιτούμε» από μια 12ετή περίοδο εξαιρετικά επώδυνης οικονομικής εποπτείας της χώρας μας στη διάρκεια της οποίας πάθαμε και μάθαμε πολλά. Ένα από αυτά είναι ότι δεν πρέπει να ξοδεύουμε περισσότερα από όσα βγάζουμε ως χώρα και να βάζουμε και λίγα χρήματα στην άκρη για τις δύσκολες ώρες. Με αλληλεγγύη, στοχευμένες ενισχύσεις σε όσους έχουν ανάγκη και φιλοαναπτυξιακές πολιτικές μπορούμε να προσπεράσουμε μαζί και τα σημερινά εμπόδια».

Άκης Σκέρτσος

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.