Quantcast
Διευκρινίσεις για τη ρύθμιση οφειλών έως 50.000 ευρώ-Eγκύκλιος Κουρμούση - enikonomia.gr
share

Διευκρινίσεις για τη ρύθμιση οφειλών έως 50.000 ευρώ-Eγκύκλιος Κουρμούση

δημοσιεύτηκε:

Διευκρινίσεις για τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων που δεν ξεπερνούν το ποσό των 50.000 ευρώ στο
πλαίσιο της
υπαγωγής τους στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμιση Οφειλών Επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον ν. 4469/2017 δίνει με εγκύκλιο του ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
Φώτης Κουρμούσης.

Συγκεκριμένα, στη εν λόγω εγκύκλιο επισημαίνονται τα εξής:

Επί του άρθρου 2 – Απλοποιημένη Διαδικασία Υπαγωγής στις ρυθμίσεις του ν. 4469/2017


Οι οφειλέτες με συνολικές προς ρύθμιση οφειλές προς όλους τους πιστωτές (φορολογική
διοίκηση, Κ.Ε.Α.Ο., πιστωτικά ιδρύματα, κ.λ.π.) που ανέρχονται από 20.000ευρώ και δεν ξεπερνούν το ποσό των 50.000 ευρώ και πληρούν τις
προϋποθέσεις και τα κριτήρια επιλεξιμότητας των άρθρων 2 και 3 του Ν. 4469/2017, έχουν
τη δυνατότητα να υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση για την υπαγωγή τους στη διαδικασία
εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας
Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) (www.keyd.gov.gr), με τη χρήση της ηλεκτρονικής
πλατφόρμας.

Η διαδικασία υποβολής ορίζεται στην υπ’ αριθ. 116821/25-10-2017 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 3909/Β’/06-
11-2017) «Λειτουργικές Προδιαγραφές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Εξωδικαστικού
Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων Ν.4469/2017 (ΦΕΚ Α’ 62)».


Στο μέτρο που η ΚΥΑ υπ’ αριθ. 130060/27-11-2018 δεν ορίζει διαφορετικά, εφαρμόζονται οι
ουσιαστικές και διαδικαστικές διατάξεις του Ν. 4469/2017 και των κατ’ εξουσιοδότηση
αυτού εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων.


Επί του άρθρου 3 – Τυποποιημένος Τρόπος Αξιολόγησης Βιωσιμότητας


Μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών
έως 31/12/2018 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. από τον οφειλέτη και
προκειμένου να εξετασθεί η πρόταση του, απαιτείται ο τελευταίος να κριθεί βιώσιμος.


Η αξιολόγηση της βιωσιμότητας, στην απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών
που περιγράφει η παρούσα, παράγεται με τυποποιημένο τρόπο. Ειδικότερα, ένας
οφειλέτης κρίνεται βιώσιμος για την τυποποιημένη πρόταση ρύθμισης εφόσον πληροί
σωρευτικά τα κάτωθι κριτήρια:


α) Θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία
χρήση ή σε δύο από τις τρεις τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης
υπαγωγής στο ν. 4469/2017.

β) Ο λόγος του συνόλου των προς ρύθμιση οφειλών κατά την 31η Δεκεμβρίου του 2016,
μετά την αφαίρεση του συνόλου των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού
τομέα, ποσοστού 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα και ποσοστού 85%
των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις
ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής , προς το καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και
αποσβέσεων (EBITDA = Καθαρό Αποτέλεσμα (μετά Φόρων) + Φόροι + Αποσβέσεις + Τόκοι)
να είναι ίσος ή μικρότερος από οκτώ.

Επισημαίνεται ότι στα πλαίσια της απλοποιημένης διαδικασίας υπαγωγής στις ρυθμίσεις
του Ν. 4469/2017 οι πιστωτές διατηρούν το δικαίωμα να προβούν σε εξατομικευμένη
αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες οργάνωσης τους,
προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Πιστωτής που
κατέχει την πλειοψηφία επί του συνόλου των απαιτήσεων δεν προτείνει πρόταση ρύθμισης
οφειλών στην περίπτωση που εκτιμήσει τον οφειλέτη ως μη βιώσιμο.

Παράδειγμα 1:


Οφειλέτης έχει συνολικές οφειλές προς Δημόσιο, ΚΕΑΟ και Τράπεζες κατά την ημερομηνία
της αίτησης πχ στις 28/2/2018 ύψους 80.000 ευρώ. Οι οφειλές προς ρύθμιση στις 31/12/2016
μετά τις διαγραφές τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεων και προστίμων ανέρχονται σε 40.000 ευρώ (10.000 ευρώ προς KEAO, 10.000 ευρώ προς Δημόσιο και 20.000 ευρώ προς Τράπεζες).

Το
σύνολο των τόκων υπερημερίας, το 85% των απαιτήσεων από
προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των οφειλών
από πρόστιμα έχει ήδη αφαιρεθεί και ανέρχεται στο ποσό των 10.000 ευρώ.


Από τα οικονομικά του στοιχεία των τριών τελευταίων χρήσεων παρουσιάζει θετικά καθαρά
αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Ειδικότερα, στην τελευταία χρήση του
έτους 2016 έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ύψους
5.000 ευρώ, στη χρήση έτους 2015 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και
αποσβέσεων ύψους 4.800 ευρώ
και στη χρήση 2014 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων,
τόκων και αποσβέσεων ύψους 3.900 ευρώ.


Ως εισόδημα λαμβάνεται το Καθαρό Αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων της
τελευταίας χρήσης του 2016 ήτοι 5.000 ευρώ
καθώς είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των
δύο ( πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις
τρεις τελευταίες χρήσεις ήτοι του 2016 και του 2015.

Λαμβάνοντας υπόψη τις Συνολικές προς ρύθμιση οφειλές στις 31/12/2016 ύψους 40.000 ευρώ και το ΕΒΙΤDAέτους 2016 ύψους 5.000
ευρώ ο λόγος του συνόλου των υφιστάμενων οφειλών
κατά την 31η
Δεκεμβρίου του 2016 προς το EBITDAανέρχεται σε οκτώ και ο οφειλέτης
κρίνεται βιώσιμος καθώς πληροί και τα 2 κριτήρια βιωσιμότητας.

Επί του άρθρου 4 – Πρόταση Τυποποιημένης Λύσης

Με την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στην παρούσα απλοποιημένη διαδικασία και μετά
τη διαπίστωση απαρτίας, τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών που υποβάλλονται από
τους συμμετέχοντες πιστωτές παράγονται με τυποποιημένο τρόπο.
Όταν η συνολική αξία της περιουσίας του οφειλέτη είναι τουλάχιστον 25 φορές μεγαλύτερη από τη συνολική οφειλή προς ρύθμιση το Δημόσιο και οι Φορείς
Κοινωνικής Ασφάλισης δεν επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης
οφειλών ή να ψηφίζουν υπέρ προτάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών.
Τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών υποβάλλονται από τους συμμετέχοντες πιστωτές
και υποβληθείσες προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών ψηφίζονται θετικά, εφόσον
υπόκεινται στους ακόλουθους κανόνες:


1. Αφαιρούμενα ποσά ανά πιστωτή

α) το σύνολο των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα.


β) ποσοστό 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα
που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.

γ) ποσοστό 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των
Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.


Τα ποσά των ως άνω υποπεριπτ. β) και γ) αφαιρούνται, με την επιφύλαξη των παρ. 4 και 6
του άρθρου 15 του Ν. 4469/2017. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση υφιστάμενων
ρυθμίσεων, στο υπόλοιπο οφειλών αυτών που εντάσσεται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης,
δεν λαμβάνει χώρα καμία επιπλέον διαγραφή, όπως ακριβώς ισχύει και στις συμβάσεις που
συνάπτονται κατά την τακτική διαδικασία του Ν.4469/2017 και δεν υφίστανται δυνατότητα
αύξησης ή μείωσης του αριθμού των δόσεων.


2. Τρόπος ρύθμισης


(α) Στην περίπτωση που ο οφειλέτης πληροί τα προαναφερόμενα κριτήρια ρυθμίζει την
οφειλή του σε ισόποσες μηνιαίες τοκοχρεωλυτικές δόσεις ως ακολούθως:

(αα) Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης που θα προτείνεται δε δύναται να είναι
μικρότερο από το ποσό των 50 ευρώ ανά πιστωτή.


(αβ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση των θεσμικών πιστωτών
(χρηματοδοτικοί φορείς, Δημόσιο, Φ.Κ.Α.) δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 120.


(αγ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση των λοιπών ιδιωτών
πιστωτώνδεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 24.

(αδ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση πιστωτών οι οφειλές των
οποίων προέρχονται από συμβάσεις παροχής εργασίας οποιουδήποτε τύπου δεν
επιτρέπεται να ξεπερνούν τις έξι .

(β) Ο αριθμός των δόσεων είναι κοινός για κάθε μία κατηγορία πιστωτών (θεσμικοί και
Λοιποί Ιδιώτες)εκτός των περιπτώσεων όπου:


4
(βα) το πλήθος των δόσεων περιορίζεται λόγω του ορίου των 50 ευρώ ως
ελάχιστη δόση ανά πιστωτή


(ββ) η βασική οφειλή προς το Δημόσιο ή /και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δεν
ξεπερνά το ποσό των 3.000 ευρώ ανά πιστωτή (μη προσμετρούμενων
τυχόν υφιστάμενων ρυθμίσεων οφειλών). Σε αυτή την περίπτωση οφειλών ο αριθμός των
δόσεων αυτών δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις 36.

(γ) Ο οφειλέτης μπορεί να προτείνει τη ρύθμιση των οφειλών του σε όλους τους θεσμικούς
πιστωτές σε 12 ή λιγότερες άτοκες δόσεις.


3. Επιτόκιο ρύθμισης


Για τον υπολογισμό των τοκοχρεωλυτικών δόσεων λαμβάνεται υπόψη επιτόκιο ίσο με το
επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες και κατά την
του ν. 128/1975 κατά περίπτωση, αν είχε προγενέστερα συμφωνηθεί ότι η εισφορά αυτή
βαρύνει τον οφειλέτη.
Για τους χρηματοδοτικούς φορείς το επιτόκιο είναι κυμαινόμενο και αναπροσαρμόζεται
ανά τρίμηνο, με έναρξη την ημερομηνία κατάρτισης της σύμβασης αναδιάρθρωσης
οφειλών. Για τους υπόλοιπους πιστωτές το επιτόκιο είναι σταθερό, με κρίσιμο χρόνο την
ημερομηνία υποβολής της αίτησης ρύθμισης.
Σε περίπτωση υπερημερίας του οφειλέτη, οι οφειλόμενες δόσεις προς τους
χρηματοδοτικούς φορείς, βαρύνονται με το προαναφερθέν επιτόκιο.


4. Αριθμός δόσεων ρύθμισης


Για τον υπολογισμό του τελικού αριθμού δόσεων σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η
ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Προκειμένου να προσδιοριστεί η τελευταία
λαμβάνεται υπόψη το 2,75% του ποσού που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση της
βιωσιμότητας του οφειλέτη, όπως προσδιορίστηκε στην παράγραφο επί των διευκρινήσεων
επί του άρθρου 3.

Το 2,75% του ποσού αυτού συγκρίνεται με τη συνολική αρχική μηνιαία
δόση.
Στην περίπτωση που το ανωτέρω ποσό είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία
δόση τότε η τελευταία αναπροσαρμόζεται ώστε να ισούται με το ποσό αυτό.


Ως αποτέλεσμα ο αριθμός των δόσεων μειώνεται και το επιπλέον ποσό κατανέμεται
συμμέτρως στους θεσμικούς πιστωτές αναλόγως των απαιτήσεων τους.
Το σύνολο της καθαρής παρούσας αξίας των δόσεων πρέπει να ισούται με το σύνολο της
οφειλής αφαιρουμένων:

α) του συνόλου των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα

β) ποσοστού 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα
που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση

γ) ποσοστού 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των
Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.



Παράδειγμα 2:

Οφειλέτης έχει συνολικές οφειλές προς Δημόσιο, ΚΕΑΟ, και Τράπεζες κατά την ημερομηνία
της αίτησης πχ στις 8/3/2018 ύψους 75.000 ευρώ.

Οι οφειλές προς ρύθμιση στις 31/12/2016
μετά τις διαγραφές τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεων και προστίμων ανέρχονται σε 45.000 ευρώ (12.500 ευρώ προς KEAO, 22.500 ευρώ προς Δημόσιο και 10.000 ευρώ προς Τράπεζες).

Το
σύνολο των τόκων υπερημερίας, το 85% των απαιτήσεων από
5
προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των οφειλών
από πρόστιμα έχει ήδη αφαιρεθεί και ανέρχεται στο ποσό των 5.000 ευρώ.


Από τα οικονομικά του στοιχεία των τριών τελευταίων χρήσεων παρουσιάζει θετικά καθαρά
αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Ειδικότερα, στην τελευταία χρήση του
έτους 2016 έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ύψους
20.000 ευρώ, στη χρήση έτους 2015 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και
αποσβέσεων ύψους 15.800 ευρώ και στη χρήση 2014 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων,
τόκων και αποσβέσεων ύψους 14.900 ευρώ.

Ως εισόδημα λαμβάνεται το Καθαρό Αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων της
τελευταίας χρήσης του 2016 ύψους 20.000 ευρώ καθώς είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο
των δύο πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων
από τις τρεις τελευταίες χρήσεις ήτοι του 2016 και του 2015.

Ως εκ τούτου ο λόγος του
συνόλου των υφιστάμενων οφειλών κατά την 31η
Δεκεμβρίου του 2016 προς το EBITDA
ανέρχεται σε (2,25) και ο οφειλέτης κρίνεται βιώσιμος καθώς πληροί και τα 2 κριτήρια
βιωσιμότητας.
Η μηνιαία δόση σε περίπτωση καταβολής 120 δόσεων με ενδεικτικό επιτόκιο ρύθμισης 6%
ανέρχεται σε 499,59 ευρώ και προκύπτει βάσει του ποσού των προς ρύθμιση οφειλών 45.000 ευρώ όπως προέκυψαν μετά την διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας, των
προστίμων κατά 95% και των προσαυξήσεων κατά 85% συνολικού ποσό των 5.000 ευρώ.


Σημειώνεται ότι ως επιτόκιο ρύθμισης στο πλαίσιο υποβολής αντιπροτάσεων λαμβάνεται
επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες
μονάδες το οποίο παραμένει σταθερό καθόλη την υπό εξέταση περίοδο και βασίζεται στο
επιτόκιο euribor τριμήνου που ισχύει κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, καθώς
δεν είναι εφικτό να προσδιοριστεί το μελλοντικό επιτόκιο euribor τριμήνου που λαμβάνουν
υπόψη οι χρηματοδοτικοί φορείς το οποίο αναπροσαρμόζεται ανά τρίμηνο με έναρξη την
ημερομηνία κατάρτισης της σύμβασης προσαυξημένο κατά την εισφορά του Νόμου
128/1975 όπου έχει εφαρμογή.


Για τον υπολογισμό του τελικού αριθμού δόσεων σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η
ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Προκειμένου να προσδιοριστεί η τελευταία
λαμβάνεται υπόψη το 2,75% του ΕΒΙΤDA του έτους 2016 ύψους 20.000 ευρώ που ανέρχεται σε
550 ευρώ το οποίο είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση 499,59 ευρώ, όπως
αυτή προκύπτει βάσει της ρύθμισης των 45.000 ευρώ σε 120 δόσεις με μέσο επιτόκιο 6%,
επομένως η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται σε 550 ευρώ.

Η διαφορά των 50,41 ευρώ κατανέμεται συμμέτρως στους θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΚΕΑΟ και Τράπεζες) ανάλογα
με την απαίτησή τους και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται αναλόγως.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.